Hoxe non imos falar das saídas preparadas, das que xa
se deu conta en anteriores circulares. Nesta ocasión imos falar da máis famosa
lenda galega ou non tan lenda… A Santa Compaña. Trátase dun tema do folclore
galego. O tema das procesións de mortos e/ou ánimas é propio da literatura e
das tradicións culturais da Europa occidental dende a Idade Media. A zona
xeográfica na que a Santa Compaña influíu máis notoriamente considérase que é o
territorio correspondente á antiga Gallaecia, incluído o norte de Portugal e
Asturias, xa que esta zona posúe características que a identifican como unha
comunidade, reflectidas nos seus contos e na súa literatura e testemuñas do
fenómeno.
A Santa Compaña, tamén chamada noutros lugares Estadea,
Huéspeda ou Corteju de genti de muerti, é
unha procesión de mortos ou ánimas en pena que percorren os camiños dunha
parroquia. Esta procesión sae a media noite dos camposantos aldeáns e, ordenada
en comitiva formada por dúas fileiras, cruzan carreteiras e camiños, cimas e
vales, para anunciar cun ano de antelación, a morte daquel a quen chaman á porta ou en cuxo tellado guindan unha
pedra. As visitas acontecen de forma procesional dirixidas por unha persoa
viva, provisto de cruz alzada e dun
caldeiro cheo de auga bendita. Dise que quen realiza esta “función” non recorda
nada durante o día do que aconteceu pola noite, unicamente se poderá recoñecer
ás persoas penadas pola súa extrema delgadez e palidez. Cada noite a súa luz
será máis intensa e cada día a palidez irá en aumento. Non se lles permite
descansar ninguna noite, polo que a súa saúde vaise debilitando ata enfermar e
morrer sen que ninguén saiba as causas de
tan misterioso mal. Condenado a vagar noite tras noite ata morrer, só
consegue liberarse do seu fatal destino se encontra un transeúnte desprevido a quen
entregarlle a cruz e o caldeiro antes de que este debuxe un círculo na terra e
pronuncie as palabras “de aquí non pasas”.
Quen forma parte da Santa Compaña camiña descalzo,
viste sudario con carapucha de cor negra e leva unha luz que non se ve, pero
percíbese claramente o cheiro da cera que arde. A procesión vén acompañada dun
lixeiro vento precedido dunha fría e densa néboa. Tamén se escoitan uns rezos
ou cánticos fúnebres así como o son dunha pequena campá. Ao seu paso cesan os
ruídos dos animais do bosque. Os cans oubean a morte e os gatos foxen
despavoridos. A todo isto hai que sumar
dúas noites clave que incrementan as posibilidades de encontro: San Xoán (do 23
ao 24 de xuño) e Todos os Santos (do 31 de outubro ao 1 de novembro).
E para rematar, se pensades que calquera de nós pode
ver a Santa Compaña estades errados… Só uns poucos teñen esta “facultade”:
aqueles nenos/as aos que o sacerdote, por erro, bautizou empregando óleo dos
defuntos, posúen de adultos a facultade de poder ver a S. Compaña. Os demais,
crentes ou non, terán que conformarse con sentila ou
intuíla….
No hay comentarios:
Publicar un comentario
Los comentarios aparecerán publicados una vez sean revisados por el administrador del blog.